Temat panelu
Zawsze zaczynamy od określenia tematu, który chcemy poruszyć. Tematyka LGBT+ jest bardzo szeroka i pierwsze co trzeba zrobić, to określić, którą gałęzią nie-cis-hetero-normatywności chcemy się zająć w tym konkretnym panelu dyskusyjnym.

Przeczytaj Poradnik o planowaniu działań.

Zakres dyskusji
Jeśli mamy już temat, to następnym krokiem jest dookreślenie zakresu dyskusji. Jeśli weźmiemy sobie za temat przewodni np. transpłciowość, to czy chcemy mówić o zdrowiu psychicznym osób trans, o naszej sytuacji społecznej, czy może o problemach z diagnostyką? Zawężenie zakresu dyskusji do konkretnego problemu pozwoli nam na przyciągnięcie osób odbiorczych, które będą wiedziały na jakiego typu wydarzenie się wybierają, ale też pozwoli trzymać dyskusję w ryzach, żeby się nie rozwątkowała. Dzięki jasno określonemu zakresowi dyskusji będziemy mogły dostarczyć osobom zainteresowanym tematem bardzo specyficznej wiedzy. 

Grupa odbiorcza
Określenie grupy odbiorczej jest bardzo ważnym elementem projektowania każdej dyskusji. Trochę inaczej będziemy organizowały wydarzenie, określały zakres i zaproszone osoby uczestniczące kiedy mówimy do osób akademickich specjalizujących się w naszym temacie, a co innego jeśli będziemy chciały zachęcić niezorientowane osoby do zainteresowania się nim.

Cel
Cele panelu mogą być różne. Możemy chcieć edukować, zachęcić do podjęcia jakiegoś działania, albo wywołać konkretne emocje. Najlepiej na etapie określania celu naszego wydarzenia zadać sobie pytanie “Z czym chcę, żeby osoby wyszły po moim wydarzeniu?”. Czy mają wyjść wzruszone, rozgniewane, a może z mocnym postanowieniem działania w temacie, który przed chwilą przedstawiłyśmy.  

Tytuł
Większość osób rzadko wychodzi poza przeczytanie tytułu wydarzenia więc ważne jest, żeby sam tytuł był bardzo chwytliwy. Jeśli zależy nam na przyciągnięciu na wydarzenie jak największej liczby osób, to jednym zdaniem tytułu musimy przynajmniej zachęcić do przeczytania opisu. Dobrze sprawdzają się tytuły paneli, który zawierają sobie pytanie, na które osoby uczestniczące w panelu mają zadanie odpowiedzieć. Np. mówiąc o partycypacji lokalnej możemy zapytać “Do kogo należy miasto?”, jeśli tworzymy wydarzenie w temacie transpłciowości możemy dać panelowi tytuł: “Dlaczego tak trudno być osobą trans w Polsce?” 

Możemy posiłkować się też podtytułami, gdzie w jednym zdaniu rozwiniemy myśl z tytułu panelu, np. 
Dlaczego tak trudno jest być osobą trans w polsce?
Proces tranzycji medycznej i prawnej na wybranych przykładach.
Osoby uczestniczące i osoba prowadząca
Kiedy mamy już opracowany temat i zakres dyskusji możemy przejść do zapraszania osób, z których chciałybyśmy wyciągnąć konkretną wiedzę w zakresie naszego panelu. Warto celować w duże nazwiska, pozwolić sobie pomarzyć, że w naszym panelu o transpłciowości weźmie udział Anna Grodzka i Ewa Hołuszko :) Kiedy już wymyślimy sobie gości idealnych szukamy do nich kontaktów. Na oficjalne maile wysyłane na ogólnodostępne skrzynki mailowe mało kto odpowiada. Trzeba zadbać o bezpośrednie dotarcie do osób, które sobie wymarzyłyśmy. Organizacje LGBT+ są dobrze zsieciowane i zawsze warto uderzyć do lokalnego NGO z pytaniem, czy może nie mają namiaru na taką to, a taką osobę. Nawet jeśli nie będą miały, to możliwe, że zaproponują kogoś w to miejsce. 

Wybór osoby prowadzącej jest trochę tricky. Z jednej storny chcemy, żeby osoba, która poprowadzi panel była super zorientowana w temacie, ale z drugiej strony zależy nam na tym, żeby dyskusja przebiegała żywo i w dobrym tempie. Dobrze się posiłkować osobami dziennikarskimi, które zapewnią nam sprawny przebieg panelu i będą w stanie na tyle się zaznajomić z tematem, żeby nie wyjść na osobę ignorancką :)

Scenariusz
Scenariusza nie trzeba się trzymać, ale na pewno warto go mieć. Oczywiście istnieją osoby, które są w stanie poprowadzić panel dyskusyjny “z głowy”, ale jest to na tyle rzadkie, że warto się dobrze przygotować. W scenariuszu zawieramy konkretne pytania do osób uczestniczących, które pozwolą nam poprowadzić rozmowę do celu, który sobie założyliśmy. Warto się scenariuszem podzielić z osobami uczestniczącymi, żeby wiedziały o co będą pytane i same będą w stanie się do rozmowy lepiej przygotować.

Przygotowanie scenariusza pozwoli nam też na dobre rozplanowanie czasu dyskusji. Jeśli mamy w panelu 3 osoby uczestniczące, to przy założonym czasie 45 minut na dyskusję i pięciu pytaniach daje nam to 5 minut na wypowiedź jednej osoby na jedno zadanie pytanie. 5 minut powinno wystarczyć na dosyć wyczerpującą odpowiedź na nawet w miarę skomplikowane pytania. Warto jest mieć przygotowane jedno więcej pytanie, niż to wynikałoby z czasu, który sobie na dyskusję przewidziałyśmy.

Nie zawsze warto ściśle trzymać się scenariusza. Jeśli rozmowa pójdzie w stronę, której się nie spodziewałyśmy, ale widzimy, że daje ona jakąś świeżą perspektywę, nowe spojrzenie na temat, którego do tej pory nie rozważałyśmy, to warto dać rozmowie rozwinąć się w kierunku, w którym sama zmierza. Efekty mogą przerosnąć nasze oczekiwania. 

Sala
Dobór sali jest zależny tak od tematu, który chcemy poruszyć, jak i od liczby osób, którą przewidujemy na wydarzenie. Jeśli wybieramy temat, który możliwe, że poruszy publiczność warto wybrać miejsce mniejsze, ale przytulne, tak żeby publiczność mogła poczuć się w nim intymnie i bezpiecznie. Jeśli zależy nam na tym, żeby dotrzeć do jak największej liczby osób, z konkretnym przekazem wiedzy wybieramy miejsce większe i dobrze oświetlone.

W pierwszym przypadku dobrze sprawdzają się kawiarnie, zwłaszcza takie, które mają wyodrębnione sale. W drugim przypadku możemy się pokusić o wynajem sali wykładowej w hotelu. Warto tu pamiętać, żeby wybierać miejsca, które są łatwo dostępne. Konieczność rozrysowania dojścia do konkretnej sali na mapce może zniechęcić niektóre osoby do uczestnictwa.

Małym trickiem jest ustawienie mniejszej liczby krzeseł, niż liczba osób, której się spodziewamy na wydarzeniu. Pozwoli nam to wyeliminować problem z pustymi pierwszymi dwoma rzędami, co się dosyć często zdarza, bo przecież nikt nie chce siedzieć “z przodu” :) Ponadto, jeśli przed rozpoczęciem dyskusji “obsługa” dostawia krzesła, to sprawia to wrażenie, że panel dyskusyjny, na który się wybrałyśmy jest naprawdę ważny.

Nagłośnienie
Jeśli na naszym wydarzeniu spodziewamy się większej publiczności niż 15 osób, to należy już taką dyskusję nagłośnić. Optymalnym rozwiązaniem jest po jednym mikrofonie na każdą osobę uczestniczącą w panelu, plus osoba prowadząca, plus jeden mikrofon, który będzie mógł krążyć wśród publiczności. Niezbędne minimum, to jeden mikrofon dla osoby prowadzącej i jeden wspólny dla osób uczestniczących. Większość miejsc, w których organizuje się wydarzenia ma już nagłośnienie na swoim stanie. Jeśli jednak organizujemy wydarzenie w miejscu, które nie posiada takiego sprzętu można odezwać się do organizacji takich jak KOD, czy Obywatele RP. Jako organizacje protestu ulicznego bardzo często są już wyposażone  nagłośnienie. 

Przeczytaj poradnik o komunikacji zewnętrznej.